textilkonstnär, hantverkare och pedagog

ida isak + dansinitiativet = VÄVEN

Under 2022 har jag fått äran att göra scenografi till dans- och cirkusföreställningen Väven som Marie Wårell på Dansinitiativet koreograferat.

En väv är ett tyg som görs genom att trådar går över och under varandra på olika sätt, oftast med hjälp av någon slags vävstol. 

Skissa, varpa, dra på, nysta, spola, trampa, skyttla, knyta, rita, nåla, väva, väva, väva, dra fram, klippa ner, knyta, ånga, bada, plantorka, montera. Allt det har jag gjort för att väven skulle bli den väv den blev. Över tio tusen meter garn har jag använt. 

Väven är vit för jag ville att själva tyget skulle få tala i sin textur utan att bli överröstad av olika färger. Väven är inte likadan hela vägen utan det kommer olika delar med rutor som är vävda på ett annat sätt. Ut ur väven sticker sju olika bilder upp, bilder som hittats i de spindelnät som vi skapade med skolbarn runt om i länet. Vissa är abstrakta medan andra är  konkreta. Vävteknikerna jag har använt heter tuskaft, droppdräll och rya. 

Om väven var ett barns liv så skulle rutorna stå för de boxar som vuxna försöker placera en i genom att säga vad man får och inte får göra. De sju bilderna står för barnet själv som går in och ut ur de boxarna, som krossar gränser och skapar sin egen identitet. 

På scen får vi också möta vävstolen Dala-Dobby som levt mesta delen av sitt liv med väverskor i Dalarna. Förr i tiden fanns det vävstolar i varje by och på dem vävdes mattor, filtar, gardiner och tyg till kläder. Idag är det oftast maskinella vävstolar utomlands som skapar detta, men även de måste kontrolleras av människor. Vad kan du hitta i klassrummet som är vävt? 

På workshopparna vi hade använde vi ett tjockt ullgarn, det finns också med i föreställningen – i varpflätan! Tänk att alla barn som vi mött har rört i samma garn som nu också dansas med på scen. 

Här står jag med kompositör Mirja Palo efter premiären.

För mer info, se: https://www.dansinitiativet.se/vaven.html