Månadsarkiv: februari 2018

10 inlägg

DEN LESBISKA BRUDKUDDEN

Yllebroderade brudkuddar tillverkades mellan 1734 och 1835 i Jämtland och Härjedalen. De var vanligast i bondemiljö där folk levde relativt gott. Märkningarna på kuddarna med årtal och monogram stämmer inte med vigselböckerna vilket gör att kuddarna kanske sytts som trolovningsbevis då även trolovningen var en äktenskapsform fram till 1915. Kuddarna var främst en prakttextil och ett minne från en avgörande händelse i livet. Kuddarna satt en på, på väg till kyrkan eller trolovningskalaset. I väglöst land red bruden i brudsadel och då hängde brudkuddarna i par över manken på en förriddares häst. Broderiet kan ha varit kvinnans form av diktning där hon la in symboler och tro som visade hennes förhoppningar inför sitt nya liv.

På Lesbisk odyssés brudkudde har en lesbisk nässla huvudrollen, likt i våra hem växer den livligt och frodigt. I varje hörn står en jämtländsk snippblomma och beskyddar nässlan och längs med sidorna finner vi ångermanlands landskapsblomma styvmorsviolen. Mellan 1910- och 1950-talet brukade bisexuella och lesbiska uppvakta sin crush med violer för att visa sin sapfiska åtrå. Mellan blommorna grundas vi i vetskapen av att lesbisk odyssé är närvarande, guidande och stärkande i vår identitet. Kudden kantas av granar och vatten för liksom oss har skogen och älvarna alltid funnits i Norrland och liksom oss kommer de alltid bestå.

 

Källor: Ingela Fredell, Folkkonst målad i Ylle

PARADISET PÅ JORDEN

 

En flykt från en vardag jag inte alltid är sams med.

WORK IN PROGRESS

 

CITRONLAKRITS

En ryggsäck i samarbete med Mariana Silva Varela, som ett projekt mellan Handarbetets vänner och Designtorget.

Handvävning, funktion, konst, friluftsliv och punk har varit nyckelorden under vår process. Vi har lekt med kombinationen mellan hållbara material och friluftstillbehör. Förutom att vi velat göra ett konstverk har fokus legat på vikt och funktion. Den ska fungera i alla väder och vara så lätt som möjligt. Ett projekt där konst, punk och friluftsliv vävts samman. Du finner mer information och bilder från processen under #DTBACKPACK på instagram.

Knappen är täljd för hand av gran från Tornedalen och tofsarna är gjorda av restmaterial från vävprocessen. Bakpå ryggsäcken och i fickan invändigt är det återbrukat linnetyg som är handfärgat.

Vi har valt att fodra ryggsäcken med ett tälttyg som bara väger 80 gr per kvadratmeter. Tyget är starkt och vattentåligt och när du ska rengöra ryggsäcken är det bara att torka av insidan med en fuktig trasa. Är väskan lite packad kan du stänga till med dragkedjan och rulla ihop toppen. Har du mycket packning kan du fylla väskan upp till bredden och stänga med dragskon. Snöret är av slitstarkt material som står emot det mesta.

Ullen är handfärgad i olika nyanser av svart och gult. I färgningprocessen har vi använt oss av tekniken Ikat. Ikat innebär att man systematiskt avgränsar olika partier av materialet och kan på så sätt påverka vilka delar som skall färgas eller inte. De gula och svarta färgpartierna förflyttas och luckras upp och vandrar från väska till väska vilket gör att alla är unika.

Vi har vävt väskans tyg som en rundväv för att ge ryggsäcken ett sömlöst intryck. Genom att trampa fram olika lager i vävstolen har vi kunnat göra ett tyg som kommer ut ur vävstolen som en tub. Materialen vi använt oss av är ull och tencel. Ull är ett förnybart material med självrengörande effekter som kan absorbera fukt utan att det känns blött. Vi har valt att ha ull i varpen och i botten på grund av dess självrengörande effekter och för att den bär fukt på ett väldigt effektivt sätt. Du ska kunna tvätta bort de fläckar som eventuellt uppstår i livet men i övrigt bara borsta av och vädra väskan och den ska hålla sig ren. Vi ville ha en ljus ryggsäck samtidigt som den inte skulle se smutsig ut efter att man ställ ner den på marken. För att minimera risken av synliga fläckar har vi valt att väva botten av varje ryggsäck i svart ull. Tencel tillverkas av snabbväxande träsorter som växer på hållbara plantage. De skapas sedan i slutna system där kemikalier och lösningsmedel återvinns och återanvänds så mycket det bara går. Fibern är stark och tvättålig och det är på grund av dess styrka och dess glans som vi valt att väva med Tencel.

Banden har vi vävt i lin med med partier i tekniken gåsöga. Lin odlas i relativt kalla länder varpå risken för skadeinsekter är liten och därför besprutas inte plantorna lika hårt som exempelvis bomull. En väv av lin blir slitstark och det är därför vi valt att ha det i våra band.

 

(Informationen om materialen kommer från Sveriges konsumenter och Fjällräven.)

TANSSI TANSSI

En plats där alla kan vara trygga.
En hyllning till Högkvarteret och Anarcho Pride.

Bildväv i lin och ull. Strl. 30×30 cm.

 

ERI MAILMA

En bubbla som kan kännas som en hel värld.

Ryamatta i ull och lin med inspiration av norrsken och skogsgalaxer och queeranarkism. Storlek: 80 x 120 cm.

 

Stockholm Furniture Fair 2017

VÄV2017. Vävmässan i Växjö.

 

Katharina Maria Raab Galerie, Berlin, september 2018.